aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, June 20, 2010

Dia dengan kehidupannya





Setiap kali pergi belajar menjahit. Satu emosi saya terganggu dengan satu suasana dan bila say afikir nasib seorang hamba itu. Hamba itu manusia biasalah. Umur dia dalam lebih kurang 30 an dah nak masuk 40 an kut. Masa muda saya kenal jugaklah dia. Dan sekarang, Allah ketemukan kami kembali.

Dulu, mase die belum kahwin. Bagi saya, dia lelaki yang baik, berakhlak dan terurus hidupnya. Walaupun kerjanya biasa2 saje. Mungkin akhlak atau lebih senang citer perangai dia baik. Sya yang masih kecil masa tu, terus melabelkan dia memang seorang yang baiK.

Lepas tu , saya dengar dia kahwin dengan janda. Masa tu saya tak plak nak fikir benda negatif. Masa saya kecik, saya fikir itu jodohnya. Lepas tak lama dari itu means dah beranak pinak. Dia bercerai. Menurut orang yang saya percayai MENGATAKAN isteri dia dan keluarga belah isteri dia kurang baik dan mintak cerai.

Dia sangat berkerja keras semasa mengahwini perempuan tu. Siap beli tanah dan rumah dan letak nama tu atas isteri dia. Last2, macam dianiaya. Dia terpaksa menceraikan isteri dia tu , sebab mak mertua dia x habis suruh dia menceraikan isteri dia tu. Masa tu, saya sedih sangat tahu cerita tu. Dan berdoa, Allah bagi yang lebih baik utk dia.

Last2, saya dengar dia kahwin lain lepas bercerai dengan isteri first dia. Alhamdulillah ok. Tapi bila saya belajar menjahit kat situ. Saya dapat tahu secara kebetulan tentang dia. Macam2 orang mengata dia. Bila saya tengok keadaan dia sekarang, saya pula rasa susah hati. Terus, saya rasa macam apa yang saya imagine selama ini x sama.

Setiap kali saya tengok keadaan dia juga...saya rasa macam hidup ni sekejap cerah, sekejap mendung..dan kadang2 ianya boleh jadi mendung selamanya..kadang dia bertukar2..

Kenapa keadaan dia sekarang seperti something wrong somewhere menyebabkan hati saya rasa susah hati.

Muka dia pun dah berubah sekarang. Mungkin dah tua. Tapi muka dia nampak risau. Sedih...

Bukan busybody, tapi ini hanya luahan hati saya. Dan keadaan dia menyebabkan saya berfikir panjang tentang kehidupan.

Walaupun dia bukan siapa-siapa pada saya. Namun dalam hati kecil saya , saya doakan dia bahagia dengan kehidupan dia sekarang.

Macam tulisan karangan budak2..tapi inilah sebenarnya bermain dalam kepala saya.

No comments:

Post a Comment