aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Friday, July 9, 2010

Kami merempit kerana bosan

Semalam saya berpeluang menonton rancangan 999 bersama keluarga di rumah.

Tak sabar-sabar nak tunggu segmen aksi-aksi merempit di Kuala Terengganu.

Mata saya membulat melihat aksi-aksi mereka di jalan raya.

Macam-macam aksi.

Memang kreatif dan berani si mat-mat rempit dijalanraya.

"Tak jatuh ke tertonggeng macam gitu?" tanya saya kat abang saya.

Abang saya menjawab
"Kadang-kadang jatuh jugak.nasib la..Semua tu bergantung pada "pro" ke tak..Kalau nasib tak baik..masuk kubur awal la"

Perempit-perempit ini biasanya merempit pada malam jumaat dan sabtu. Ini kerana pada hari Jumaat , terengganu cuti. Mereka menunggang motosikal secara bahaya dan mengganu ketenteraman awam. Saya rasa kamu tahu macam mana bunyi yang tak enak dan keadaan mereka menunggang kan?..

Jalan-jalan yang biasanya mereka merempit biasanya di jalan durian burung dan jalan sepanjang stadium gong badak.

Melihat aksi-aksi mereka, membuatkan kami mengucap panjang.

Tak lama selepas itu, wartawan ada menemubual perempit2 dan bengkel yang selalunya si merempit pergi renovate motorsikal mereka nak bagi lagi "power".

Saya mengetahui lokasi bengkel yang jelas dipaparkan. Bengkel itu tak jauh dari rumah saya.

Semasa sesi temebual itu...
(lebih kurang apa yang ditemubualkan)

Wartawan dan tuan punya bengkel.

"Kenapa ramai sangat suka merempit secara bahaya ini?"

" Kat sini mana ada pawagan-pawagan..tak ada hiburan sini. Sebab tu mereka merempit. Bosan tak ada apa2 kat sini. kalau ada pawagan-pawagan boleh jugak berhibur kat situ."

Terkejut saya, mendengar statement ni.

Saya dan abang saya saling berpandangan. Terkejut dan akhirnya tergelak.

Boleh plak sebab tak ada pawagan jadi alasan nak pergi merempit.

Tiba-tiba teringat lirik lagu ..

"Berhibur tiada salahnya
Kerna hiburan itu indah
Hanya pabila salah memilihnya
Membuat kita jadi bersalah"

Kalau berhibur dan akhirnya kesan berhibur itu memberi kesan buruk atau tidak memberi manfaat kepada kita, adakah itu dikatakan hiburan yang "terbaik" itu kita?


Pawagan ?..kenapa kalau ada pawagan tak merempit la.?..Statement kelakar la bos bengkel ni...

Bgai saya, negeri2 yang tidak ada pawagan ni , mereka ni sudah dapat mengelak banyak benda yang boleh membawa kesan tidak baik pada mereka.

Satu, buang masa. Kedua, buang duit. Ketiga , dapat elak dari maksiat2 yang lain. Contonhya, bawak bf or gf ke pawagan dengan memboceng motosikal or ape jenis kenderaan( berdua-duaan)

Kalau macam tu..apa hiburan yang baiknya?

Sebelum tu, nak tanya , kenapa nak berhibur?

" Nak mngisi masa lapang" jawab seoarang mat rempit yang sudah terlantar di hospital.

" Hmmm, yela, hujung-hujung minggu nak rehat-rehatkan otak..tak nak fikir pasal kerja. Stress la fikir pasal kerja je..." jawab mat rempiut yang "pro" dan masih panjang umur.

Yang pasti kita, berhibur untuk tenangkan fikiran kita.

Yang pasti jua, kita berhibur untuk melepaskan lelah yang sudah kita hadapi dan mencari kedamaian agar sekembali kita pada kerja kita, kita semakin lebih bersemangat untuk melakukannya lagi.

Kalau macam tu..bagaimana nak menmghasilkan ketenangan dan kedamaian itu ?

Jawabnya...

Sebenarnya...

Ianya dekat dengan kamu..kembali padaNya..

Mungkin kita terlalu pandai dan bijak menghitung hiburan-hiburan dunia untuk menciptakan kedamaian yang kita idamkan. Sehinggakan kita lupa, hiburan yang Allah jadikan utk kita abaikan dan memandang sebelah mata.


Untuk berhibur tiada salahnya...yang terbaik..pilihlah hiburan yang membawa kita ingat padaNya..







No comments:

Post a Comment