aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, July 29, 2010

Menipu diri sendiri

Align Center
Sebelum memulakan artikel kali , saya ingin berkongsi dengan pembaca tentang kehidupan saya serba sedikit. Sejak bercuti panjang ni. Selain belajar menjahit baju pakaian wanita. Saya juga belajar menjahit manik, pada setiap hari sabtu. Sabtu ni, adalah sabtu terakhir kelas itu diadakan,..=(

The bling-bling..saya suka manik dan labuci. Ada sape-sape nak hadiahkan saya manik-manik dan labuci2.....Sejak bercuti panjang ni. Saya suka benda pelik-pelik.Pelik tapi benar. Kadang-kadang, ada jugak fikir pasal HANTU!..ni semua sebab munasabab yang telah berlaku pada saya dan adik-adik baru-baru....

Ok..

...........................................................................

Menipu diri sendiri.

Kalau dulu kat sekolah cikgu ajar menipu diri sendiri maksudnya berbohong atau jadi penipu diri sendirila kan?

Kali ni saya nak cerita berkaitan itu jugak. Kadang-kadang kita tak perasan kita banyak jadi penipu besar utk diri sendiri.

Kita berjanji nak buat tu nak buat ni. Tapi kita tak buat pun akhirnya .

"Esok, aku nak bangun awal-awal, nak solat subuh nak baca quran, nak kemas rumah , ....."
kata si minah dalam hati..

Esoknya...si minah tidur zzzzzz...subuh pun tah ke mana..quran pun tah kemana..

Kisah si minah tu adalah salah satunya.
Banyak lagi kisah lain.

Kenapa boleh jadi macam tu.. Kenapa malas sangat dan menipu diri sendiri?.. Pastu kita pandai2 buat jawapan dari sifat kemalasan kita ?..

Bagaimana nak kurang sikitla dari menipu diri sendiri tu?..Slow-slow ok!..

Kita lemah...Mana mungkin kita nak berubah secara mendadak. Kalau mampu pun, kita cepat jadi KO nanti. Jadi, nak kita lebih kosisten dengan niat baik kita. Baik kita mula perlahan-lahan menjalankan niat-niat positif kita..


Kita tak boleh nak ubah apa-apa melainkan kita sendiri bergerak dan bertidak!.

Bagaimana air boleh masuk dalam mulut.. Kalau tak tangan kita sendiri tak ambik gelas dalam isi air dan seterusnya menghalakan ke mulut.

Tadi saya sempat membaca status fb ust kegemaran saya iaitu UST Zaharuddin.

Katanya yang lebih kurang seperti ini. Jadilah motivasi diri kita dengan berpangkalkan Allah S.W.T. kerana dengan berpangkalkan benda lain ianya tiada kekal..

Hanya Dia yang KEKAL selamanya.

Ok..selamat beramal =)


p/s: doakan saya yang bakal pergi menjawab soalan insak pada 5 ogos 2010 nanti , ini semua bagi memenuhi 'tuntutan" kpm sebelum guru-guru di hantar posting..

No comments:

Post a Comment

Post a Comment