Seperti selalunya bila balik shah alam, saya dihidapi satu penyakit malas untuk mengupdate blog dan lebih gemar membaca blog2 orang sahaja,
Ok, untuk tidak meneruskan kegiatan itu. Saya cuba untuk menaip walaupun beberapa perenggan,
In my mind right now, I am thinking a lot about my practical.
Hari isnin hari itu dah pergi survey sekolah tu, cuma belum buat report je lagi.
Dari segi kemudahan untuk p&p sekolah itu adalah keseluruhannya memuaskan dan bilangan pelajar untuk satu kelas hanya dalam 20 lebih sahaja. Ini memberi peluang yang baik dari segi classroom management dlm kelas.
Apa yang saya tengah fikir sekarang, budak sekolah tu di katogerikan dalam budak2 yang high achiever student so aktiviti2 untuk mengajar pastinya tak boleh terlampau banyak kerana mereka lebih menitikberatkan dari segi content. So, kalau nak explain something tu guna demonstration or role play kena ambik masa sikit saje. a
Sekarang baru sedar budak pandai ni kadang2 bukan pandai pun, tapi pandai meghafal dan pandai score soalan. Mungkin dari segi concept tak mantap sangat.
Ok, sebelum tu, alhamdulillah, sekolah tu bagi mengajar chemistry dan math . Sebelum ni, fakulti bagi mengajar sains untuk praktikal ni. Allah tu Maha berkuasa, tu salah satu kuasa Allah. =)
Takut juga bila kena mengajar kimia berbanding dengan sebelum ni kena mengajar sains untuk form 2 n form 1 je.
Ok itu sahaja la kut..
Motivasi untuk kali ini..
Jangan cepat putus asa, try and error untuk mengajar still relevan dalam proses belajar untuk mengajar...!.
Ok, untuk tidak meneruskan kegiatan itu. Saya cuba untuk menaip walaupun beberapa perenggan,
In my mind right now, I am thinking a lot about my practical.
Hari isnin hari itu dah pergi survey sekolah tu, cuma belum buat report je lagi.
Dari segi kemudahan untuk p&p sekolah itu adalah keseluruhannya memuaskan dan bilangan pelajar untuk satu kelas hanya dalam 20 lebih sahaja. Ini memberi peluang yang baik dari segi classroom management dlm kelas.
Apa yang saya tengah fikir sekarang, budak sekolah tu di katogerikan dalam budak2 yang high achiever student so aktiviti2 untuk mengajar pastinya tak boleh terlampau banyak kerana mereka lebih menitikberatkan dari segi content. So, kalau nak explain something tu guna demonstration or role play kena ambik masa sikit saje. a
Sekarang baru sedar budak pandai ni kadang2 bukan pandai pun, tapi pandai meghafal dan pandai score soalan. Mungkin dari segi concept tak mantap sangat.
Ok, sebelum tu, alhamdulillah, sekolah tu bagi mengajar chemistry dan math . Sebelum ni, fakulti bagi mengajar sains untuk praktikal ni. Allah tu Maha berkuasa, tu salah satu kuasa Allah. =)
Takut juga bila kena mengajar kimia berbanding dengan sebelum ni kena mengajar sains untuk form 2 n form 1 je.
Ok itu sahaja la kut..
Motivasi untuk kali ini..
Jangan cepat putus asa, try and error untuk mengajar still relevan dalam proses belajar untuk mengajar...!.
No comments:
Post a Comment