aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, October 15, 2009

Motivation week


Selesai sudah minggu yang saya namakan motivation week. Ini kerana sepanjang minggu ini, saya banyak bagi motivasi kepada murid-murid saya.

Macam fasilitator plak saya rasa minggu ini.

Saya menyedari yang murid-murid saya kekurangan motivasi untuk belajar. Oleh itu, saya spend sedikit masa untuk memotivasikan mereka.

Sebenarnya sepanjang saya bekerja sebagai guru ganti ni, saya rasa banyak yang saya belajar. Ada yang saya tak pernah jumpa masa praktikal saya dapat sekarang.

Masa praktikal, saya tak pernah sentuh pun buku kedatangan pelajar.

Tapi sekarang, setiap hari saya akan mengambil dan menghantar buku kedatangan pelajar.

Sekarang- saya menguruskan kelas 2 INTAN, dimana saya menjadi guru kelas tersebut.

Saya akan pastikan kelas saya bersih. Pagi-pagi, saya datang awal dan akan cakap begini


"Sape bertugas hari ini, sila bertugas ea, kekgi kalau cikgu masuk kelas, kelas awok kotor lagi, semua kena denda..."...haha

Kadang-kadang, saya pegang penyapu dan menyapu sendiri kelas tu. Biasanya saya menyapu bahagian depan yang penuh dengan debu2 putih , hasil pergunaan kapurputih..

Pelik jugak, zaman berteknologi canggih macam sekarang masih ada lagi guna kapur.

Sehinggakan tiap-tiap lepas kelas, saya basuh tangan saya. Bila my students nak bersalam dengan saya selepas kelas, saya cakap macam ni

"Tak yah salam dengan teacher , tangan teacher kotor..teacher redha seme dah..."=)

Hari ni, saya terkesima bila my student cakap macam ni

"teacher ni, sokmo dok lih (tak boleh) salam dengan dia.." so sori
my dear..tangan saya kotor...saya tak sanggup bagi awak cium tangan saya yang berdebu tu.


Saya rasa saya sudah JATUH CINTA ..

Jatuh cinta dengan murid-murid saya. Saya suka mengajar budak-budak kecil. Innocent...

Saya suka bercerite dan mereka mendengar sambil menganga mulut (naseb lalat tak masuk) =O

Saya garang bila my student tak buat keje dan tinggal buku. Pantang nenek moyangku..

But, i'm not so cruel... I just cubit cubit je.. =P


Hari ni saya sangat penat..penat sangat2...rasa nak pitam dalam kereta tadi. Sampaikan saya rasa, saya duduk atas ombak .

Dah lah meeting tadi lama . Meeting tu tak patut pun saya hadir. Meeting tu pasal kenaikan pangkat dan etc yang berkaitan guru tetap dan staff sokongan tetap ...

But , i learnt a lot masa meeting tadi.
Boleh tahu sape cikgu paling punctual pergi meeting


Saya suka Guru Besar saya. Dia ni cool and steady...Penuh berhikmah dan suka guna kaedah paling halus nak bagi tahu sesuatu atau nak solve problem..Tiba-tiba tadi saya teringat kat DR. beh... tak marah-marah..tak garang...hehhe

ok..i stop here..actually nak cerite lagi...nak cite pasal KISAH DAMIA...a pity girl..

2 comments:

  1. salam niza...
    seronoknya niza jadi cikgu...
    dapat sampaikan ilmu..
    dapat dekati hati2 yang suci lagi bersih..
    moga Allah permudahkan urusan niza...mesti rindu dengan dorang pahni..

    rindunya kat niza..
    alhamdulillah,nk penghujung sem ni,
    prog dah makin slow...
    tp..proses tarbiah hati masih perlu diteruskan...
    moga Allah sentiasa pelihara iman kita..
    walau dimana kita berada...
    ws...

    kalau dah jumpa mck nanti..
    kirim salam mck yer...
    dah lama xjumpa dia..

    ReplyDelete
  2. wasalam...

    tak jupe2 lagi..padahal dekat je umah mak cik...segan pun ade gok posen..

    inshaAllah, nanti niza g, niza kirim salam...

    ReplyDelete