aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, July 13, 2008

Coretan Hari Minggu


Hang ni terperak kat rumah tak bosan ker?”

“Dah biasa macam ni”

“Jom la ikut aku, boyfrz aku tak kisah kalau hang nak ikut, lagipun kitaorang nak pergi makan-makan kat rumah kawan bf aku. Hmm, boleh hang kenal-kenal kawan-kawan dia. Ramai lagi yang solo taw. ”

Dalam hatiku, aku beristighfar panjang.

“Tak per la. Aku lebih suka duduk rumah ni, jadi penghuni setia..hehe” aku cuba mengelakkan dari rayuan housemateku.

“Hang ni, selalu jual mahal, si X(akhi) ajak keluar pun hang tak nak jugak. Kesian kat dia taw. Ala keluar je, bukan buat apa pun”

Aku mampu tersenyum, tidak tahu kata2 apa yang patut aku lontarkan.

Kalau keluar saja-saja pun, tak rasa apa-apa ker bila jumpa? Dah tu buat apa nak kuar. ? Tak kan buat x nampak je ..bukan ke tengok lelaki lama2 dah jatuh berdosa. Bukan zina mata namanya? Hmm,....monolog hati aku bersuara.

Ya Allah, jika aku mengikut sahabat aku, ini bermakna, aku sudah meletakkan kaki aku ke jalan maksiat. Ini kerana, iman aku bukannya kuat sangat untuk menjaga nafsu yang sentiasa mencari untuk bergelora. Dan mungkin, pelbagai zina mata dan hati boleh jadi pada ku.

Aku tahu, housemate aku itu kadang2 terasa dengan diriku. Pernah dahulu dia mengajak aku ke genting hinglands bersama teman2 bofrenz nya. Namun aku menolak tanpa alasan. Buat apa aku memberi alasan jika alasan itu seperti membenarkan mereka pergi ke sana.

Usrah pun satu, sejak aku sem 1 disini, aku berusaha nak menyelinap masuk ke usrah2, namun ianya tidak pernah menjadi.aku Cuma menghadiri ceramah-ceramah umum yang dijalankan dalam kampus. Namun itu hanya sampai semester 2. Ini kerana selepas aku berpindah ke rumah sewa, yang sgt jauh dengan main kampus. Sampai sekarang semester 5 di sini, masih tidak ada sebarang maklumat untuk aku mghadiri usrah. Sedangkan di akhir semester lalu, ta’aruf sudah dilakukan. Mungkin aku tidak kuat berusaha untuk menyertai usrah. Salah aku ker ? Sedihnya…mungkin orang yang bukan di tempat ku, tidak faham dengan situasi sebenar.

Kehausan untuk menimba ilmu akhirat itu terus terasa. Di kampung , aku tidak lah seperti ini, kerana ada sahaja majlis2 ilmu disana, tidak kira siang mahupun malam. Oleh kerana itu jugak lah, hati ini berat untuk meninggalkan kampung halamnan ku itu.

1 comment:

  1. salam..ana yakin dgn nti..n ana hrp nti yakin dgn firman Allah..bahawasenya stiap ujian itu sesuai dgn kemampuan kite..moga terus tetap n teguh mghdp teman serumah.."...sesungguhnya Allah tak menjadikan sesuatu itu dgn sia2"...
    "dan kami jadikan sebahaagian dari kamu cubaan utk sbahagian yang lain"

    ReplyDelete