aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 30, 2008

Wahai Daie

Seorang daie(pendakwah) seharusnya mempunyai pendirian yang tegas agar tidak mudah condong ke arah maksiat.

Apa yang harus ada pada daie?

Mungkin kita sudah ada ilmu tetapi bagaimana nak menyalurkan nya?

Sejak akhir-akhir ni saya mengkaji cara pencakapan orang-orang di sekeliling saya. Saya melihat melihat dari pelbagai sudut.

Pada pendapat saya, cara pencakapan boleh mempengaruhi orang lain. Begitu jugalah dalam bab seorang daie. Apa yang ingin saya sampaikan ialah, seorang daie seharusya tahu bagaimana nak melontarkan hujah-hujah terutamanya dalam hukum hakam dan cara untuk menegur orang di sekeliling kita.

Nada, struktur ayat, mimik muka semuanya sangat penting.

Jangan tersilap langkah dengan pemilihan cara penyampaian kita, kerana impaknya sangat penting sekali. Mungkin kita akan dituduh mereka yang 'poyo', mengada-gada dan sebagainya..

“Dan sesungguhnya mereka hampir memalingkan kamu dari apa yang telah Kami wahyukan kepadamu, agar kamu membuat yang lain secara bohong terhadap Kami; dan kalau sudah begitu tentulah mereka mengambil kamu jadi sahabat yang setia.” (Al-Israa’: 73)

No comments:

Post a Comment