aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, August 30, 2009

Pengalaman yang mematangkan hidup


hana humaira dan hafizuddin..main2 kat umah tok wan..heheh...



Bismillahiramanirahim..


Ini mungkin post terakhir untuk minggu ini dan juga post terakhir untuk saya sepanjang cuti sekolah ini. Memandangkan selasa ini sekolah dah buka kembali dan saya juga kembali ke sekolah sebagai guru praktikal.=)


Counting the days~~~


Tinggal 4 hari lagi saya perlu ke sekolah pertama saya sebagai guru iaitu Sekolah Agama Menengah Bestari, usj 5, subang jaya yang tercinta. Mula-mula memang tak de feel nak tulis pasal sekolah, tetapi bila mengenangkan kembali saya sudah tidak berapa lama lagi bakal meninggalkan sekolah itu , saya gahkan diri ini untuk menulis tentang SAMBEST.


Sepanjang di sana, memang ada kisah suka dan duka. Tapi itu lumrah hidup. Banyak yang saya pelajari dari pengalaman berpraktikal.


SAMBEST sebuah sekolah yang saya boleh simpulkan sebagai sekolah yang terpilih. Saya sangat mengagumi akhlak pelajar2 sekolah saya walaupun kawan2 saya cakap…


“Standard lah sekolah agama”


“Sekolah terpilih boleh la..”..


Namun bagi saya ianya begitu indah

Sekarang saya sudah dapat merasai betapa seronoknya melihat pelajar2 yang kita ajar faham apa yang kita ajar. Walaupun kat rumah, saya selalu juga mengajar adik2 saya. Tapi di sekolah, suasananya lain dan kita mengajar mereka yang langsung tiada basic idea tentang apa yang kita nak ajar especially subjek kimia. Best kenakan student..hehehe..Bukan kenakan tapi mengalakkan mereka berfikir.

Masa mula2 masuk sekolah tu, saya agak tesen dapat satu student form 4 , dia advanced sangat, dia sudah belajar hampir semua topic kimia form 4 and 5. Bila dalam kelas, suka hati dia je dia tidur. Sabar sabar. Mula2, saya rasa sedih juga, rasa macam tak dihargai then saya rasa ok jer, saya tahu dia faham dan saya guna dia semasa mengajar. Walau macamana pun, he still learning, so ada jugak dia buat salah. Bangga bila dia tak dapat jawab soalan saya. Hhehehehe..Teacher bukan nak buli kamu tapi teacher nak bagi kamu berfikir lebih jauh dan sedar masih banyak lagi ilmu kena kamu pelajari..

mural yang sudah siap ~kami student uitm seramai 10 orang berusaha menyiapkan mural ni..yang bertemakan virtual technology..sesuai dengan bilik ini bilik digital...alhamdulillah



Bagi kelas matematik, saya sangat happy…walaupun mula2 agak kelamkabut kena ajar math..Sebelum ni kat uitm buat microteaching utk chem. Jer, so banyak la idea utk mengajar chem tp tu bkn penghalang seorang pendidik. Ingat balik zaman sekolah dulu, cikgu math yang saya suka ajar macam mane,pastu saya apply balik dalam pengajaran saya.


Semasa sahur semalam...


“Jadi cikgu ini tak banyak pengalaman macam jadi engineer atau jadi buruh macam wan(ayah)’kata ayah saya yang suka cabaran.

“Cabaran cikgu ni lain, cabaran nak mengajar , cara nak mengawal budak2 yang nakal …kalau tak de cikgu,..engineer tak dop..”…saya mencelah dengan senyuman.

“ Dulu masa wan muda-muda, wan kerja macam-macam , kerja kat darat , kerja kat laut, kerja atas rumah..banyak pengalaman dapat” cerita ayah saya yang bersemangat cerita pengalaman hidupnya.


Memang tak dinafikan, ayah saya seorang yang hidupnya penuh berliku dan dengan pengalaman serta cabaran yang pernah dia lalui, dia mendidik kami agar mendapat pendidikan lebih baik.


Hari ini saya terus berfikir adakah menjadi seorang guru senang seperti yang djangkakan?


Dan detik ini saya simpulkan, seorang guru itu menjadi senang pekerjaan jika dia dia mengajar seperti melepaskan batuk di tangga atau mengajar dengan setakat untuk dapat gaji. Ianya sama berlaku pada pekerjaan lain, yang masuk pejabat pastu borak2, pastu pergi minum lepak2 lame2, pastu sibuk sekejap buat keja, pastu makan2 lagi..especially pekerja2 pejabat kerajaan..pastu dapat gaji bagi makan kat anak2 dan isteri …halalkah gaji itu?..halal atau haram tak bergantung pada jenis pekerjaan sahaja, tetapi juga apa usaha yang kita kerjakan.

Cikgu geografi saya pernah berkata, amatlah susah sekarang nak cari orang yang hasilnya gajinya sangat bersih kebanyakan subhah.


“Orang keje bawok beca sangat mulia sebab tak curi tulang ,tak boleh ambik rasuah, tak boleh mencuri semasa berkerja” kata cikgu saya dalam pekat terengganu.


Pesanan buat diri sendiri dan kawan2, kerjakan pekerjaan bersungguh2 nanti, supaya hasil gaji yang dapat tidak subhah..Kerana bila makan hasil gaji yang subhah banyak effect pada kita, bukan sahaja dapat dosa, tapi anak2 susah nak menimba ilmu, kehidupan huruhara, sebab gaji tak berkat, rasa tak cukup je dengan gaji yang ada, yang paling terkesan …HATI TAK TENANG.. bila hati tak tenang inilah kes2 penceraian berlaku, m jenayah kecil mahupun besar…


Terpanjang untuk post ini, tapi tak mengapa, siapa yang sabar membaca post ini ..TAHNIAH untuk kamu..

~Salam Ramadhan Kareem~

1 comment:

  1. salam ramadhan..good teacher.. memg baik apa yg anti buat.. ya .. bg soalan biar power2.. baru dapat jatuhkn keegoaam pelajr yg spt itu..kerana rasa rendah diri terhdp seorg cikgu plu ada pd diri plajar.. dgn itu ilmu lg berkat dunia dan akhirat..

    ReplyDelete