aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, August 8, 2009

Seminggu bercuti

Pada mulanya, saya menaip banyak sangat komen di facebook. Mungkin gian untuk menulis datang kembali.

Sangat bersyukur dengan cuti yang tak disangka ini. Cuti seminggu ini adalah keputusan pihak sekolah apabila diambik kira tahap kesihatan peljar sekolah saya yang ramai sakit2 sejak akhir2 ini.

Mengetahui berita gembira pada petang rabu, saya terus tidak membunag masa membeli tiket utk pulang ke trgnu pada mlm itu juga.

Kini 3 hari sudah berlalu, saya masih lagi bercuti di kampung. Bahagianya.

Semalam dan hari2 sebelum ini, saya mengaku saya suka sangat tidur dan badan saya terasa sangat keletihan yang teramat. Ini mungkin , disebabkan saya baru sahaja sembuh demam dan kelihatan dengan mengajar serta stress2 yang muncul tanpa di idamkan sepanjang minggu lalu.

Namun , hari ini kembali normal, saya semakin aktif dan mula seperti sedia kala.

Saya rasa sangat bersyukur hari ini , apabila kesihatan saya semakin baik, batuk semakin berkurangan berbanding dengan minggu lepas .

Beringatlah apabila kita sihat, lakukan ibadat dan kerja2 yang berfaedah dengan bersungguh2 kerana apabila kita sakit kita tidak mampu untuk menyemprnakan dengan baik sesuatu pekerjaan.

Ingat 5 Perkara sebelum 5 PERKARA..

Kadang-kadang kita lalai dengan 5 perkara yang Allah pinjamkan kepada kita. Contohnya kesihatan yang baik.

Ada yang guna kesihatan yang baik, untuk bersuka ria secara berlebih-lebihan atau melampau..
Tak ingat dunia , macam kita ni hidup selamanya. Namun bila sakit baru sedar yang nikmat tu pemberian Allah. Selalunya kita, susah benar untuk mengambil masa yang banyak untuk Nya. Kita boleh lihat bila time bersolat. Masing2 memendekkan wiridnya, mempercepatkan solatnya dan melambatkan menunaikan solat. Tapi bila time naik keluar bershoping ke, berdating ke, cepat je nak bersiap.
Bersiap pun satu..kita seperti tidak endah dengan cara kita pakaian kita bila kita hendak menghadap Allah Maha Agung, namum kita sangat titik beratkan bila kita hendak berjumpa orang lain contohnya nak keluar berdating or keluar untuk berhibur.

Siap pergi mandi dulu sebelum keluar untuk berhibur, tapi bila nak meghadap Allah, nak gosok gigi pun tak..

Yang mana satu kita agungkan sekarang ?

Kita pasti geram dan benci bila ada yang tak kenang jasa. Samalah macam kita, kamu pernah fikir atau tidak..dengan kesihatan yang Allah bagi kepada kita, tapi kamu balas dengan solat 5 waktu yang tidak sempurna dan lambat menunaikannya. ...


Fikir2kan lah...


Semoga Esok adalah lebih baik dari hari ini...

No comments:

Post a Comment