aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Friday, November 13, 2009

Kekreatifan kanak-kanak riang




oK ..
Kali ini entry mengarut sikit..Tak ada kaitan hidup atau mati..Tapi ada kaitan tentang kehidupan seorang guru yang tak seberapa lama di sekolah rendah.

Oleh kerana tinggal sehari lagi utk saya perlu bangun pagi dan bersiap2 pergi ke sekolah. Saya dengan serba kekurangan buat la satu majlis makan2 utk anak2 murid saya kelas 2 intan.

Mula2 cadangnya saya nak bawak kek. Pastu mak cakap

"Tak yah la..bawak la makanan ringan , lagi budak2 suke.."

Saya akur dan pergi la MYDIN MALL borong makanan tu..

Pagi hari khamis tu, saya rebus telur puyuh untuk students saya.

tELUR PUYUH ni pun idea mak jugak. Yelah dah bersepah2 dah telur kat umah. Mak kata

"Bawak la telur ni kat budok2 tu, mesti sukanya..."

ok, dengar cakap mak lagi, saya bawak bersama telur-telur tu ke sekolah. Malangnya x cukup 28 biji.. Sebab mak dah rebuskan utk pekerja yang buat pagar umah saya.

Sampai sekolah, saya bagi sehelai kertas A4 setiap orang, dan suruh students saya lukis dan buat apa2 je tentang hari perpisahan ..hu2..

Terkejut dengan students saya yang baru berumur 8 tahun ni. Ada yang buat sajak, pantun, melukis gambar saya dan buat lirik lagu pun ada...alahai comeynyer...memang comey budak2 ni..
MEMANG SAYA BG GRADE A LA , kat students saya hari tu...

Semua buat keja..termasuk si 'DAMIA SYAZWINA"...hu2..terharu....die lukis gambar saya dan die...i hate U but i love U damia...~~~

THEN..

semasa mereka sibuk dengan membuat kerja yang saya suruh tu, yang mmg x masuk exam pun tu.. Saya sibuk menyediakan makanan di atas meja seorang diri..

Pabila siap..datanglah by group students saya ke depan..ambik makanan..

Comey sungguh koyok telur puyuh...

Ada tu sampaikan kulit kat pipi.
ada yang suka makan telur.

Ada yang makan sebiji tak cukup..

Ada yang tak reti koopek kulit telur..Alahai kanak-kanak riang...

Oleh kerana dah akhir tahun dan habis dah peprikasaan akhir tahun. Guru2 sibuk dgn bermacam kerja dan analisis itu dan ini. Dengan itu, ramai guru tak masuk kelas bila time mereka .

Saya sebgai guru kelas 2 intan, TAKUT je memanjang kalau kelas bising ..PK kanan cikgu zuhaidi marah plak..

So, SAYA selalulah jenguk2 anak2 saya kat kelas tu..

Masa last hari khamis tu..Saya terkejut ..TERGAMAM...tengok si damia yang "dikasihi " lagi di sayangi duduk kat tempat dia sambil buat sesuatu dengan kawan-kawannya yang bukan geng dia dalam kelas.. sampai menyanyi ..APA YANG PENTING KERJASAMA..mereka seronok buat sesuatu yang saya masih WONDER!..

Saya pergi dekat nak survey apa yang enjoy sangat budak2 ni. Rupa-rupanya dia buat benda yang gambar di atas tu.. Banyak plak tu.. Masing2 dengan kekreativifan masing2..

Comey ke tak..mereka petih bunga ape tah kat taman sekolah pastu dia tampal satu2 kelompok2 bunga yang kecik2 tu kat kertas petak2 tu..

mAsa tu baru saya sedar meraka ni memang sangat kreatif...


Dan tiba2 teringat my students kat SAMBEST....

K la..itu saje kali ni..

2 comments: