aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, November 21, 2009

Saya dan blog


mari bermuhasabah


Mula-mula saya buat blog ni wujud adalah tujuannya untuk mencoret tentang pengkongsian cerita yang boleh diambil pengajaran bagi semua pembaca.

Memang mula-mula tulis blog ni, saya sangat "awareness" nak tulis dalam ni. Agak rasa terbeban bila nak menulis. Sebab kena tulis benda yang ada kaitan dengan tujuan pertama saya.

Bagi saya setiap orang ada tujuan dia tulis blog ni. Saya dengan tujuan saya sendiri.

Saya ingat lagi masa saya mula-mula tulis dulu, masa tu saya sangat suka baca saifulislam.com dan zaharuddin.net. Saya rasa ISLAM tu saya mudah dan tenang bila diamalkan apabila setiap kali baca entri blog yang saya bagithu tadi.









Banyak persoalan tentang kehidupan dan cinta terutamanya saya temui dalam laman web tu.

Di sana banyak membimbing saya untuk berfikir tentang kehidupan, islam, cinta, ke arah mana cinta, dakwah , penikahan, cinta tanpa tanggungjawab, dan banyak lagi.


Entri ustaz hasrizal menerusi laman webnya saifulislam.com penuh santai dan senang difahami. Bila senang difahami, sampailah maksud yang ingat disampaikan.

Entri ustaz zaharuddin, banyak pasal hukum. Alhamdulillah, senang dihadam juga. Tak rasa berbelit2 otak nak fikir apa dia tulis.

Sekarang, saya masih mengunjungi laman web kedua-duanya itu. Cuma sekarang saya bertambah lagi satu laman web wajib saya iaitu dari seorang penuntut di Jordon tak silap saya. Nama dia Hilal Asyraf menerusi laman webnya langitillahi.com. Banyak buku dihasilkan. Tulisannyanya juga banyak membantu saya memahami kehidupan ni. Contohnya tentang persahabatan. Kalau nak tahu..boleh tekan kat blog list saya tu.

Ok.

Sebenarnya saya "excited" bila saya punya entri dah hampir 100 entri. Namun bila bermuhasabah balik, saya rasa tak berapa puas hati. KENAPE?

Saya rasa saya tulis ni, tak ramai yang baca. Sebabnya memang pada mulanya saya tak bagi orang baca pun blog saya. Lama-lama baru bagi orang baca.

Kedua, saya rasa ada jugak entri merepek kerepek ubi pisang. Rasanya, saya kena berhati-hati selepas ni. Saya mesti ada perancangan yang lebih baik.

Ketika tak systematik, tak ada label.

Namun, saya rasa sekarang bukan masa yang sesuai untuk susun balik. Saya banyak kerja. Ini pun tengah buat tesis. Berehat kejap.

Sebenarnya saya ada blog peribadi sendiri yang memeng privacy. ONLY ME yang boleh access ..blog tu saya wujudkan untuk anak-anak cucu saya. Heheh...keluarga saya juga. Kalau saya mati satu hari nanti. Bolehlah baca blog tu. ..Saya dapat idea buat sebab saya rasa saya perlu menghargai diri saya sebelum orang lain nak menghargai saya. In addition, masa tgh melayari internet saya terjumpa satu blog untuk arwah ayah dia. Memang macam2 dia tulis pasal ayah dia. Anak dia tulis pengalaman anak dia dengan arwah. Namun pasal arwah tu sendiri, perasaan dia , kita tak tahu.. So saya rasa saya perlu tulis semua tu. Saya memang rajin.

Ok..masa kecik saya pernah ada buku diari. Saya pernah bakar dan saya menyesal selepas tu. Saya tak nak jadi macam tu dah. Saya buat tu sebab dek termakan kata-kata seorang hamba Allah kat saya. Bila saya besar baru saya sedar, saya buat kerja bodoh. Bukan senang nak tulis apa yang terjadi dalam kehidupan.

Sekarang tujuan saya menulis blog masih fokus tujuan pertama saya berkongsi cerita atau ilmu yang saya tahu dan berguna orang yang membaca dan juga saya terutamanya. Kedua, saya nak fokus pada kehidupan pengalaman saya dan pelajar-pelajar. Mungkin dari cerita saya, kawan-kawan saya yang terutamanya yang bakal guru dan yang ada anak2 boleh ambik pengajaran tentang kisah itu Ketiga saya akan fokus pada cerpen. Hehe. saya akan tulis cerpen yang ada moral values.. Saya memang dah lama tulis cerpen. Tapi dah lama jugak behenti kerana sebab-sebab tertentu. Mengikut diari saya masa sekolah rendah, saya ada tulis saya nak jadi PENULIS bila besar nanti. =)

Itu dulu...sekarang saya bakal seorang guru.

Saya berdoa dan berharap agar apa yang saya coretkan disini bukan benda sia-sia.

Tiba-tiba segan menulis semua ni.

Ya Allah redhai segala pejalanan blog ni ...




No comments:

Post a Comment