aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, November 3, 2009

Kids!

Etah kenapa sejak kebelakangan ni. Asyik ada je perasaan menganggu dan keemosian yang tak berapa stabil. Ianya sangat mempengaruhi saya untuk menulis disini.

Buat satu perenggan then terbiar macam itu je.

Semangat untuk membuat tesis datang dan pergi. Boleh lak gitu..Nak siapkan, tapi biasalah bila kat rumah ni. LAGHA MELERET-LERET. Tak pula saya menyalahkan orang lain. Tapi menunding ke diri sendiri.

Ok..

Minggu ini, murid-murid sekolah rendah terengganu semuanya menghadapi peperiksaan akhir tahun.

Alhamdulillah, dah siap menanda semua kertas peperiksaan. Masa tanda kertas peperiksaan tu, kadang-kadang rasa teremosi juga. Kadang-kadang tergelak seorang diri.

Mana tak gelak, ada yang yang buat ayat guna ayat harian kat rumah ...macam gini

"Mok mengerat timun cina guna sebiloh pisa"
Yang sepatutnya===> Mak memotong tembikai menggunakan sebilah pisau

"Mentang-mentanglah orang ganu kiter , abes ye translate ke bahasa kampung ye" komen seorang cikgu BM yang membaca ayat itu juga.

Saya sedih sangat masa bila menjaga peperiksaan kertas matematik. Banyak sangat budak-budak tak tahu terms yang ada dalam kertas tu. Pelik sangat , kenapa yang tahap satu tak ada translate ke BM. Tahap 2 ada pulak.

Masa saya mengawasi peperiksaan sedang dijalankan, saya akan pastikan semua soalan dijawab. Terutamanya kelas-kelas belakang.

"Siapa yang tutup kertas setengah jam awal ni, saya ambik kertas awk dan bagi dapat "KOSONG" " sambil menunjuk simbol kosong menggunakan jari2 saya.

Kalau tak buat macam itu, dengan senang hati menjawab soalan hanya mengambil masa 10 minit. Banyak cantik..

Saya sedih jugak dengan melihat prestasi budak kelas belakang. Ada yang sudah tahun 2 , masih tidak dapat menulis dan membaca dengan baik.

"Pelik sungguh saya cikgu, soalan ni saya bagi doh dalam kelas , siap ambik masa 2 jam bincang soalan ni. Tapi ada juga wok saloh abes " komen Ustaz Zamri yang turut mengajar BM.

"Tak dop KESEDARAN sungguh la" Ustaz Zamri menambah.

Sejak kebelangkan ini, banyak perkara kami bincang dan berkongsi idea tentang pendidikan dan masalah murid-murid sekarang.

Dia pun turut bercerita tentang pengalaman dia semasa posting di SMK Sandakan, Sabah.

"Kalau awk dapat Sabah ke Sarawak ker, awk jangan nangis lah , pergilah. Takdop mende ah (Tak ada apa-apa). Kutiplah ilmu dan pengalaman sewaktu muda ni. Saya rasa, saya lebih banyak praktik apa yang saya ada kat sana " nasihat Ustaz Zamri.

Tiba-tiba terbayang Kota Kinabalu yang melambai-lambai ke arah saya. Sejuk, nyaman dan dingin..OPsss berangan ..mimpi


..........................................................................................................................................................................


mY cute sister...Edelina....


Ok, now I want share something with all of U..

About kids!

Wah intro in English..ok lah tu...

Seperti sudah semua al maklum, saya ada dua anak buah. Prince and Princess..

Sangat CUTE and TOMEY likes.......

Kadang-kadang memeningkan bila berhadapan dengan dua orang budak ni.

Kadang-kadang, bila rasa susahnya hendak menjaga dan melayan kerenah pelbagai kanak-kanak riang ini. Tiba-tiba satu soalan ini selalu muncul di kepala saya dan mahu sahaja saya beritahu kawan-kawan dan terutamanya diri sendiri untuk muhasabah diri dengan persoalan ini..

"Jika kamu sudah bersedia untuk NIKAH, adakah kamu sanggup menghadapi tangisan kanak-kanak, melayan seribu kerenah kanak-kanak atau terpaksa bangun malam untuk tukar lampin?..

Mungkin jawapannya sanggup KERANA anak sendirikan . Tak kan nak biar anak menangis macam TARZAN...

Ok ..

Sekarang nak kongsi kisah EDELINA yang berumur 6 tahun. SHE is my sister =)

Satu malam tu, dia tak sihat.

Seawal umur 6 tahun, dia sangat memerlukan orang dewasa untuk bertatih di dunia ini.

"Kakak kakak...ump umphhh,"..jerit Edelina.

"Ye, kenape Na? Na nok nde (Na nak ape)?.."tanya saya mamai. Yela pukul 4 pagi.

"Na nok berok (buang air besar)"..

"Ok, meh sini kakak teman"

Selang 20 minit, dia menjerit lagi, sakit perut katanya. Dia menuju ke bilik air berlari-lari. Saya hanya membantunya buka lampu dan kembali duduk berhampiran bilik air rumah dalam keadaan serba salah.

"Na, cirit birit ker?..tanya saya dari arah luar bilik air perlahan-lahan..takut pula anak saudara saya terkejut pula.

"Aah, sakit perut kak, tubik **** cair kakak"..

"Na saloh makan ni..na tidur dulu la ye...kalau sakit lagi, gerok kakak ea" pesan saya ..

Selang 20 minit pula , tiba-tiba...

"umph umph .."teriak Edelina perlahan.

"Na, menda ni, bakpe ni" likas saya bangun.

"Na nok muntoh ka.....uwekkkkkkkkkkkkkk...

"Na.."..cpat2, saya mengambil kain batik yang kebetulan di tempat tidur saya dan na telah memuntahkannya disitu..

"Na, cepat pergi toilettttttt.."

Saya dan Na meluru ke bilik air..


Uweekkkkkkkkkkkkkkkk..segalanya telah termuntah di bilik air.

Na menangis..

"Jap jap, kakak nak pergi ambik minyok jap"..

Selepas saya sapu 2 3 kali di lehernya..Saya mengarahkan dia ke dapur , supaya minum air dan melegakan tekaknya yang perit itu...

Jam menunjukkan pukul 5 15 pagi.

Macamana nak tidur , selagi tak membersihkannya dahulu.

Perlahan-lahan, saya mengalih cadar dan kain yang terkena muntah Edelina . Hampir semua perlu dibersihkan. Selepas mengelap lantai2 yang terkena muntah, baru rasa lega.

Penat.

Tiba-tiba saya tersenyum melihat adik-adik saya yang masih boleh tidur nyenyak dalam keadaan huru-hara tu.

Tak terciumkah dia dek bau muntah Edelina.

Biarlah, saya tak sampai hati nak kejutkan mereka. Mereka penat menelaah utk exam preparation..

Paginya disekolah...

Saya tak dapat makan nasi. Bau itu rasa melekat je kat hidung. Saya pula pening2 dan hampir muntah.

Badan lesu. Tapi saya gahkan jua.


Cukupkah cinta tanpa tanggunjwab?

Cukupkah tanggunjawab tanpa cinta yang hadir?

Semua suasana diatas hanya satu bahagian dari suasana sebenar menjaga kanak-kanak. Pernikahan itu bukan medan untuk seronok-seronok. Tapi bukan bermakna neraka untuk itu kita. Namun ianya adalah sebuah tanggunjawab yang harus dipikul tanpa perlu melatah.

Tak perlulah kata macam ni..

"Ni kan anak awk...mandikan anak awk ni..."

"Amboi, saya penat2 lahirkan budak ni. Semalam saya berjaga malam nak tidurkan dia. Nak suruh tlg sket pun tak boleh'

"Hey, jaga mulut sket. Aku ni pergi cari duit ni, ko tak fikir ker?...Penat lah..."

...........................................................................................................................................................................


Saya masih mentah nak tulis macam ni. Tak da pula nak menghentam orang lain. Ianya lebih kepada nak INGATKAN saya....

"Semoga menjadi zaujah yang solehah, anak yang solehah,umi yang solehah....."


Amin







No comments:

Post a Comment