aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Monday, November 23, 2009

Bila CINTA datang menjemput

Baru saje pasang niat nak tulis blog betul-betul. Tapi sehari dua ni dah mula dah rasa malas yang melampau.

Banyak idea. Percayalah. Mencurah-curah seperti hujan sekarang ni. Tapi beku kesejukan bak sejuk dek hujan yang sudah berhari2 lamanya.


gambar hiasan

Gambar diatas tiada kaitan yang mati mahupun hidup. Saya hanya nak berkongsi gambar ni dengan semua. Ni adalah hantaran tunang yang saya cendok gambar ni dari koleksi gambar kawan saya. Dia yang bagi gambar ni, dia cakap ni hantaran tunang.
.......................................................................................................................................................................

"Abang dah nak kawin, ko bila lagi?" soal kawan saya.

"Hmm, mungkin tahun depan dan mungkin juga 10 tahun lagi"..jawab saya.

"Kenapa pulak ?'

"Ya lah, kita merancang Allah yang tentukan" jawab saya (entah mengapa saya tak tahu, hari tu saya pelik sket =))

"Sori ye, aku nak tanya betul2 ni..Ko ni dah ada pakwe ke tak"

"Kenapa soalan tu wajib ditanya. Believe or not. I************."saya jawab ringkas , jelas, tulus dan ikhlas.

FULLSTOP..

Malas nak cerita dah..

Kadang-kadang, saya terfikir adakah salah jika tak ada boyfriend ?

p/s: star star (*******) tu adalah lebih baik.

........................................................................................................................................................................

Saya teringat zaman matrikulasi dulu. Seorang kawan rapat saya yang berubah bila masuk matrik. Saya sayang dia sebab dia baik. Namun saya tak pernah sisihkan dia. Saya masih berkawan. Kadang-kadang melayan perangai dia (ada batasnya) agar dia boleh cerita masalahnya dan saya lebih faham dia. Saya tak takut kalau dia baca entri ni. Cuma saya nak dia tahu. Saya bukan busybody. Tapi saya tak nak dia lupa batas-batas yang ditentukanNya.

"Kenapa ko suka sangat lelaki tu?" tanya saya.

"Etah la, dia baik , caring , pandai ambik hati aku..banyak la..Walaupun tak hesem, hati dia baik taw.."jawab kawan saya.

"Aku tak cukup caring ker?" tanya saya balik sambil gelak-gelak santai.

"Tak la. Ko lain. Lagipun aku takutlah...."dia bersuara lagi

"Takut apa sayang oi..Aku kan ada. Ko ingat aku ni lembik ker?..Aku kuat la. " balas saya saje buat2 lawak agar tak terlalu tegang keadaan kami.

"Bukanlah..Aku takut nanti tak ada orang nak kat aku. Aku jadi anak dara tua."luah kawan saya.

"Lor, pasal tu ker yang ko duk bimbang selama ni. Aku ok jer. Tak bimbang pun."
" Ko lain. Ramai suka kat ko. Ko je yang jual mahal konon."

"Astagha...apa ni Sarah (bukan nama sebenar). Ko kan ok jugak. Lagipun kita muda lagi. Awal lagi. InshaAllah, ada jodoh kita tu."

"Aku dah tersuka kat dia."

"Maaf ye, aku dah tahu ko keluar dengan dia baru-baru ni. Aku just nak bagithu aku tak suka ko buat mcm tu. Lagipun aku tahu ko baik. Makayah ko pernah pesan kat aku, suruh tolong tengok2 kan ko. So, aku tak sampai hati tengok ko macam ni. Aku bukan nak busybody, jauh sekali nak cemburu. Tapi aku sayang ko."

Kami sama-sama terdiam.

Panjang benar dialog kami sebenarnya. Namun saya rasa saya tak dapat menyelamatkan dia pada masa itu.

Dah lama tak dengar cerita tentang dia.

Memang remaja yang masuk ke alam matrikulasi atau pre degree atau menjejak Universiti. Secara normal sekarang ini saya kira, terlibat atau diduga dengan perasaan demi perasaan untuk disayangi lebih apa yang dia ada kat rumah atau dari kawan-kawannya.

Saya cuba memujuk hati. Teringat satu hadith yang mengatakan yang memberi hidayatt adalah Allah, kita hanya berusaha sahaja tak pula ada kuasa untuk memberi hidayatt.

Kawan-kawan semua. Kadang-kadang kita lupa yang adik-adik kita sangat perlukan kita. Kita sisihkan mereka. Dia pula mahu mengadu kepada sesorang. Dengan mudah, memilih cinta murahan.

Kawan-kawan semua. Kadang-kadang kita lupa, kawan-kawan kita memerlukan kita. Dia perlukan kita untuk meluahkan seribu satu rasa atau berkongsi satu rasa dengan kita. Tapi kita membiarkannya bersendirian. MURUNG. Akhirnya memilih cinta murahan.

Kawan-kawan semua. Kadang-kadang kita lupa, nak ingat-mengingati satu sama lain. Kita sayang mereka. Ingatlah mereka. Kita sayang. Cubalah dekatilah mereka.





Apa perlu kita buat?

Luangkan masa. Ya luangkan masa. Telefon kawan kita. Tanya khabar. Berdiskusi.

Luangkan masa. Rapatkan jurang yang ada.

Spend sikit duit, bagi hadiah tanda sayang.

Spend sikit duit beli top up.


JODOH

Percayalah jodoh itu pasti datang. Namun ianya payah untuk datang bergolek. Kita perlu berusaha. Namun COUPLE bukan jawapannya. Doa juga adalah berusaha.

Kalau mahu yang terbaik. JADI YANG TERBAIK.

Kalau mahu yang soleh atau solehah. JADI SOLEHAH ATAU SOLEH.

Jadilah seperti EPAL yang TINGGI SETINGGINYA, supaya hanya dapat DIGAPAI oleh insan pilihanNya.

(maaf ye kawan-kawan..saya bukan ustaz hasrizal , jauh sekali ustaz pahrol juoi untuk menulis tentang INI. .)

Semoga segala kekurangan entri ini diterima..















.

4 comments:

  1. niza..entry yg sangat bagus. benar aa yg dikatakan itu. kadang kala kita lebih suka memilih cinta murahan dari cinta SejatiNYA.

    ReplyDelete
  2. nak mencari cinta HALAL, bukannya semudah dikata. Jalan2 ke syurga itukan di penuhi dengan perkara yang tidak disukai jiwa. Jalan kenereka itu pula sebaliknya, banyak benda best2.

    Tak salah cinta tu, fitrah itu dah betul, timing ja salah @ terawal. Banyakkan berposa, main game, bersukan, kalau dah kesorangan memang akan berfikir benda begini. Syaitan itukan seperti serigala yang suka menerkam kambing yang terpisah dari kumpulannya.

    Cinta kepada Allah itu sangat betul, cinta kepada parents, kaum keluarga, umat Islam.. bakal suami (akan datang).. kalau ruang hati ini disibukkan dengan cinta halal.. kuranglah ruang untuk benda2 gitu masuk.

    aaaa~ panjang la pulak.. aku bukan bleh benda2 gini. hehe.

    Suka pada berlainan jantina itu tiada bermasalah.. tapi kalau menyatakan hasrat pada ketika yang salah, dalam keadaan tidak bersedia, hanya mencuri rasa taqarrub pada Allah dan mengganggu hati orang itu.

    susah kalau dah kena penyakit cinte kere ni.. Aii..

    ReplyDelete
  3. to pali: terima kasih dengan komen yang panjang itu.

    Benar cinta tidak salah. Saya bukan anti-cinta. Cinta diperlukan dalam hidup. Salahnya bila kita perdagangkan cinta , kita tak guna cinta yang Allah bagi itu sebaiknya. ATAU , kita mencari cinta yang Allah tak izinkan kat kita.

    Tak pa nak komen2 panjang2..saya hargai semua.

    To rahika..

    yeke?..alhamdulillah.





    Harapannya satu pada entri ini, untuk memberi kesadaran dan saling ingat-mengingati. Tak ada pula untuk memerli siapa-siapa. Tambahan lagi sedar dengan diri sendiri yang serba kekurangan ini.

    ENTRI INI lebih kepada untuk mengingati diri sendiri..

    ReplyDelete
  4. btul tu sucimurni(?),

    saya sokong je entry ni. thumbs up!

    ReplyDelete