aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Monday, December 28, 2009

Berkongsi sebelum tidur

Semakin hari, semakin tumpul skill untuk menulis. Setiap kali nak menulis hanya sekerat jalan je. Selepas tu brek dan terus down...What happenz on me ????

Ok..

Astghafirullahalazim..

Ku tulis ini untuk berkongsi. Bukan pula untuk menunjuk-nunjuk. Jauh sekali mencari publisiti murahan...

............................................................................................................................................................................

Hampir tiga bulan sudah saya di kampung . Selepas tamat sahaja praktikal saya di Subang Jaya. Saya terus pulang dan menghabiskan cuti saya dirumah.

Banyak benda yang saya belajar dan hadapi. Saya bekerja, saya jaga nenek saya, saya jadi babysister utk 2 anak saudara, saya masak, saya kacau-kacau adik-adik saya dan banyak lagi..

Semua tu pengalaman.

Seribu satu kenangan.

Ada manis, ada jualah pahitnya...=)

Tiap-tiap malam saya sebelum tidur. Saya dan adik-adik selalu bersembang-sembang atas katil

Oleh kerana, kami jarang tengok tv selepas pukul 10, so banyak la masa kami berbual-bual.

saya bersama adik-adik saya =)


Bermacam-macam topik kami berbual. Dari topik yang kecil hinggalah melarat ke cabang-cabangnya.

Lama-lama saya sedari, kami bukan berbual kosong. Tapi berisi. Bagi saya ianya banyak mengingatkan saya. Dan dari berbual-bual itu, saya tahu siapa adik saya. Dan adik saya, tahu siapa saya.

Pada suatu malam..saya adakan satu permainan refleksi...

Dimana semua kena cakap. Oleh kerana saya ni yang paling tua. Saya yang yang cakap dulu.

Mula-mula saya cakap apa kekurangan yang saya sedari dalam diri saya. Saya banyak berkata tentang hormon dan emosi. Rupa-rupanya perkara ni juga dialami oleh adik-adik saya.

Kami berkongsi rasa apa emosi yang dirasai bila "datang bulan" dan kami kongsi cara nak hadapinya.

Oleh kerana, kami semua dari kaum istimewa, Allah jadikan sedikit kelemahan dalam tubuh wanita. Itu kita berfikir... Kami tak jadikan kelemahan itu sebagai halangan. Namun kami berusaha pertingkatkan diri agar kelemahan itu tidak menjadi satu halangan yang besar buat kami.

"Kalau ayu, bila datang emosi tak stabil. Ayu mesti naik basikal petang-petang." luah ayu..

"Kakak pulak, kakak kuat berzikir dan kalau tengok kakak duk sorang-sorang tu. Tu tandanya kakak tengah berlawan dengan emosi.Bukan menangis. Cuma cuba tenangkan diri sendiri" luah saya..

Begitulah kami berempat.

Perbezaan umur antara kami bukan penghalang..

Kadang-kadang, saya suka cerita tentang kehidupan di Universiti. Sehingga adik saya takut plak. Dan menyimpan cita-cita nak masuk maktab seperti adik saya yang pertama.

Namun saya selalu kata macam ni..

"Kalau Allah hantar kita kat mana-mana pun, sebenarnya tempat tu kte boleh adapt dan boleh survive.. Cuma kita mungkin tak bermotivasi untuk tahan ujian yang dihadapi.."

"Dulu masa kakak kat matrikulasi, kakak pernah fikir nak keluar. Tensionya melampau.. Rasa nak menjerit. Jauh dari mak ayah..Tapi selalu ingatkan diri yang Allah tak bebankan hambanya jika hambaNya tak mampu lalui..Alhamdulillah, semuanya ok.."

Sebagai seorang kakak saya tak terlepas ingatkan adik-adik saya tentang soal cinta. Soal hangat saya kira dengan umur kami ini.

Kadang-kadang apa yang kami dengar kat surau. Saya bincangkan balik di bilik kami..

"Ingat tak ustaz Azhar cakap apa tadi?" tanya saya kepada adik-adik saya..

"Bercinta sebelum kahwin itu haram kan kak..."jawab salah satu adik saya.

Saya bukan kakak yang terbaik untuk dicontohi. Saya garang....kerana saya juga manusia bukan malaikat!...

Namun, saya tak sanggup tengok saudara yang kusayangi tidak dilandasan yang betul.




2 comments:

  1. tak kut..ustaz azhar saya masukkan..ustaz azhar yang memang famous..dia datang dari terengganu..taip je ustaz azhar kat youtube..terus keluar video die mengajar...sekian=)

    ReplyDelete