aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Friday, December 18, 2009

Tuhan pun TAHU




Tadi tengok tv yang dilakonkan oleh shiela rusly dan afdlin shauki.

Bukan nak tulis sinopsis cerita kat sini. Cuma nak kongsi apa yang saya fikir dan kesimpulan dari cerita itu.

Bagi saya cerita itu BANYAK membuat saya terfikir dan bagi yang lain saya rasa tak kurang juga..banyak "moral values" yang boleh kita ambik dan fikirkan.

Cerita yang mengisahkan CINTA yang tak ada tujuan, tak arah yang betul.

Mula-mula, perkahwinan mereka itu antara shiela dan afdlin adalah bahagia. Namun bila dah usia pekahwinan mereka semakin meningkat. Iaitu makin banyak tekanan, tanggunjawab dan masalah. Mereka mula gelisah dan mencari-cari..adakah ini dinamakan cinta sejati?..

Si isteri sibuk melayani anak-anak. Si isteri dahagakan kasih sayang dan juga perhatian dari si suami.

Manakala, si suami pula tertekan dengan tanggujwab seorang suami mencari nafkah tanpa menyedari dia melupakan untuk memberi kasih sayang dan perhatian kepada anak-anak dan suami.

Lebih parah lagi, apabila si suami sakit yang menyebabkan semuannya terbatas. Si isteri mula berasa bosan dengan rutin hariannya termasuk menguruskan si suami yang sakit. Si isteri yang kurang bimbingan agama ini, mudah sahaja tergelincir dari landasan yang betul. Dia mula liar dan tak dapat dikawal..
..........................................................................................................................................................................


Cerita ini adalah cerita yang saya kira barangkali adalah REALITI kebanyakan kehidupan artis zaman sekarang. Bahkan kebanyakan orang biasa yang kurang didikan agama.

Semalam semasa berbual-bual dengan mak saya depan TV..Tiba-tiba mak mengatakan

"Patutlah bercerai-berai, tak kawin lagi tapi aksinya macam dah kahwin. Bila dah kahwin, cari makan dari sumber haram pulak. Pastu bagi anak bini makan dengan hasil titik peluh haram. Bila adalah masalah sikit, memanglah senang untuk ambik jalan singkat jer..Terus cerai je .."

Bila dengar orang nak kahwin, semua nak kahwin. Fikirnya mudah. Tak fikir panjang. Memanglah Allah ada memberi rezeki. Namun kita ?..adakah bersedia dengan senjata untuk menghadapinya?..

Lagikan ulat dalam batu pun Allah bagi makanan. Apatah lagi manusia. Itu bab rezeki. Tapi Allah takkan bagi makanan kat ulat tu tanpa ulat itu mengorek-gorek lubang untuk cari makanan..

(Wah nak masuk bab cinta lagi ker?..aishh..=P)

Saya bukan anti cinta. Tapi saya suka cinta. Tanpa cinta tiadalah saya.

Tanpa cinta Allah , tiadalah kita.

Cinta bukan adalah perasaan seronok bila berdua tanpa ikatan yang sah.

Cinta bukan adalah perasaan yang sangat tenang apabila menikmati malam yang indah sambil bersaksikan bulan dan bintang bersama insan yang teristimewa..

Cinta memerlukan kasih,

kasih memerlukan ilmu,

ilmu perlu diguna,

GUNA PADA TEMPATNYA...

Andai mandi tak basah kerana cinta. Saya kira salah perumpaan tu. Mana ada mandi tak basah. Mandi tak bawak ketenangan ada lah.. Biasanya kan kalau sudah mandi, rasa lega sikitkan?

Hmmm, kalau sebelum kahwin fikir tak nak anak. Saya rasa tak yah kahwin kut. Nanti anak tu jadi mangsa pulak.

..........................................................................................................................................................................

Mengapa si isteri tadi boleh kata macam ni

"Saya bosan dengan kerja saya memasak, mengurus anak-anak lah ..awk silap..saya TAK perlukan kereta yang mahal, barang-barang yang mahal...tapi saya perlukan kasih sayang awk.."

Saya kira, mungkin si isteri rasa sangat penat. Rasa tak dihargai. Saya pun kadang-kadang rasa penatnya buat kerja. Tak ada upah pun..

Tapi ingatlah..itukan tanggunjawab kita semua..Tanggunjwab seorang isteri. Membantu si suami menjaga keluarga dengan baik. Tanpa ikhlas pasti kita rasa bosan dan tak dihargai..

Namun, bagi saya adalah tidak patut si suami langsung tidak menghiraukan penat lelah si isteri, Hargailah dia.. Dengan pelbagai cara. Memberi senyuman, pujian adalah the simple things yang saya kira boleh dilakukan. Yang boleh membangkitkan rasa sayang antara suami dan isteri..

..............

K la dah terpanjang..

Andaikata nukilan ini ada cacat cela. Boleh komen dengan menggunakan akal..

Dan andaikan tak cukup bernas saya tulis ni..maafkan saya..saya menulis bukan dasar pengalaman saya. Namun hanya hasil pembacaan saya. Saya insan biasa..



=)



No comments:

Post a Comment