aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, December 17, 2009

Mengapa ayah ceraikan ibu?



"Kenapa tak buat kerja sekolah ni" tanya saya sewaktu saya bekerja sebagai guru ganti sebulan yang lalu...

"Ala cikgu ni..."jawab Damia Syazwina.

"Damia, dah banyak awk tak buat kerja sekolah saya bagi" saya bersuara lagi sambil menahan sabar yang amat.

Dia diam sambil bermain dengan alat-alat tulis dia di atas meja. Lagaknya tak pedulikan saya. Lagaknya saya ni tunggul.

Selepas mengetahui perkara sebenar yang berlaku pada Damia. Saya lebih berfikir panjang untuk bercakap dan slow talk dengan dia. Dia menjadi mangsa keruntuhan rumah tangga ibubapanya. Mana mungkin dia memahami erti perceraian antara kedua ibuabapanya. Mana mungkin dia dapat menerima dengan baik kisah perpisahan ibubapanya.

Dia masih kecil.

Anak kecil yang berumur 8 tahun yang dahagakan belaian kasih sayang ibubapanya.

Sangat memerlukan perhatian orang yang disayangi di sampingnya.

Suatu hari, saya terasa begitu hangin dengan Damia Syazwina. Tiba-tiba, suara saya meninggi tak seperti sediakala. Tangan saya mengigil. Rasa nak cubit sekuat hati. Mata saya panas bila melihat dia. Degupan jantung saya pantas berdegup.



Tiba-tiba, kerana perasaan sejuta kali bersalah kepada anak kecil ini muncul.

Masa tu, barulah saya mula beristighfar. Memandang keluar bilik darjah. Dan terduduk sambil mencari kekuatan saya supaya berkelakuan relevan sebagai seorang guru.

Bila kekuatan itu datang...Saya pergi dapatkan Damia.

"Damia, kenapa awak tak buat kerja saya"..

"Kenapa cikgu kisah sangat saya buat atau tak..?.."

"Sebab saya sayang awk"

Die mencebik..Mungkin dia rasa saya berlakon dan dialog saya guna same je dgn guru lain.

"Saya bukan sayang awk seorang je..Saya sayang semua anak murid saya." saya saje menambah.

"Damia, awk rindu mak awk ker?.."

Dia memandang saya dengan wajah pelik.

"Cikgu tahu ker ibu saya kat mana?"

"Saya tahu. Ibu awk kat KL kan?..Cantikkan?...Heheh...Putih..?"

"Macamaner cikgu tahu"..

"Saya kan cikgu. Mestilah kena tahu serba serbi. Kat sekolah, saya pun awk ibu awk gak"..

Dia tergelak.. "Cikgu, cikgu tak kahwin lagikan?"

"Aah.kenapa?"

"Cikgu kahwin dengan ayah saya la. Boleh jadi ibu saya kat rumah. Saya sunyi tak ada ibu..Orang lain ada ibu. Lagipun, cikgu ni macam muke ibu sayalah..."

Saya tergelak. Macam-macam Damia.

"Awk sanggup ker saya ganti tempat ibu awk.Awk tak sayang mak awk ker"

" Sayang sangat. Tapi ibu bukan ada kat sini. Pastu telefon pun jarang-jarang. Kalau cikgu jadi ibu saya. Kita boleh shopping, cakap-cakap, tolong saya buat kerja sekolah kat saya..masak untuk saya.."

Saya terdiam..Seribu kali diam. Memang sah Damia sangat rindukan mak dia. Rindukan belaian seorang ibu.

Perlahan-lahan..saya gosok kepala Damia yang dilitupi tudung putihnya. Dia kelihatan bahagia dengan senyumannya...

.........................................................................................................................................................................

Sebenarnya saya rindukan murid-murid saya dan juga pelajar-pelajar saya.

Yang mana saya pernah berpraktikal (SAMBEST, USJ 5) dan juga bekerja sebagai guru ganti (SK LADANG, KUALA TERENGGANU) baru-baru ini. Banyak pengalaman yang tak akan dapat oleh orang yang bukan bergelar seorang GURU.

Sehingga kini, wajah-wajah keriangan serta mimik muka yang suka duka mereka terbayang di minda saya.

Banyak saya belajar dari mereka.

Mereka mengajar saya erti SABAR.

Berbalik kes Damia. Dimana hampir setiap hari, bila saya ada masa. Saya berborak-borak dengan dia.

Lama-lama kami jadi baik. Dan saya memahami hatinya. Mungkin tak sedalam keperitan yang dilaluinya.

Dia selalu mengajukan persoalan yang pelbagai tentang ibu dan ayahnya kepada saya. Yang kadang-kadang saya terpaksa jawab dengan penuh berhati-hati.

Saya selalu cuba memberi motivasi kepadanya. Cuba buat yang ada lagi yang masih menyayanginya. Dan juga, cuba mengatakan yang ibunya sangat mencintainya. Sehinggakan saya kadang-kadang terpaksa mereka-reka cerita tentang kisah kawan saya yang mangsa perceraian ibu dan ayahnya, tapi sangat berjaya dalam hidupnya.

Saya bukan penceramah motivasi sehebat Dr fadzilllah kamsah. Jauh sekali. Tapi saya cuba. Kerana dia murid saya. Oleh itu, itu tanggunjawab saya. Tanggunjawab saya yang tak boleh dilepas begitu sahaja.

"Semoga Damia Syazwina sihat, dan Ya Allah, berikan kekuatan kepadanya agar dapat dilalui sepenjang perjalanan kehidupannya..."


No comments:

Post a Comment