aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 16, 2009

Bukan yang terbaik


Bila mana ada antara kita bercakap tentang agama. Terus kita memandang tinggi padanya. Seterusnya mengatakan dalam hati yang dia sempurna. Dia yang terbaik. Bila mana ada cacat cela pada dia, terus kita melabelkan dia " cakap je lebih, buatnya tak".


Kita seolah-olah mengatakan yang golongan yang suka memberi nasihat tentang agama ini sangat sempurna hidupnya. Sedangkan mereka juga manusia biasa jua. Manusia yang bisa membuat dosa. Bukan manusia yang maksum.

Suka melabel sana sini, seringkali dijadikan satu isu atau topik hangat. Tanpa ada sekelumit perasaan bersalah, lemparan fitnah atau kata-mengata kepada manusia yang suka bercakap pasal agama ni. Tiada satu positifnya, yang negatif sahaja sanggup mereka berfikir dan menyebarkannya.

Bila mana manusia yang baik ini membuat kebaikan. Lalu golongan yang terlebih mulut ini akan terus mempergiatkan senjata-senjata apinya untuk menembak dan membalas bertalu-talu.

Keji?..memang keji.

"Alah, nak tunjuk baik la tu. Dia je yang baik. Masuk syurga la tu..."

"Saje je tu buat baik. Kat belakang macam ****!


Etah mengapa ini merunsingkan saya.

Semasa tahun kedua saya di kampus. Saya hampir putus asa. Hampir tenggelam. Hampir lemas. Hampir nyawa-nyawa ikan bak kata-kata bisa ini.

Baik sangat ker?..tak pernah terlintas SAYA CONTOH TERBAIK. Bukankah gelaran itu hanya layak untuk Rasululullah s.a.w.

Kadang-kadang kita bersuara bukan bukan busybody tak tentu pasal. Bukan nak rampas hak yang dia ada. Bukan nak rampas kegembiraan yang mereka ada. Tapi kita busybody sebab kita sayang mereka. Namun, kasih sayang yang tersalah anggap ini, menyebabkan kita dilabelkan "BUSYBODY".Namun ustaz pahrol joui memberi gelaran itu dengan baik.."busybody cara Islam!..halal lagi terjamin.

Semoga kawan-kawan disana tabah melalui cabaran yang pelbagai di luar sana.

Andai mahu menangis, menangislah padaNya,

Kerana Dia selalu bersedia untuk kita.

Kerana Dia yang Pemberi Ketenangan.

Dan kerana Dia Maha Agung....





No comments:

Post a Comment