aniza & zamir

Daisypath Anniversary tickers

Monday, December 21, 2009

Ilham itu MILIKNYA..



"Niza tulis blog, buat draft ker dulu?"

" Tak ..Terus tulis apa yang nak ditulis. Idea tu datang dari macam-macam. Kebanyakan rutin harian la..."

Memang saya menulis tak ada draft. Saya akan terus menulis apabila datang idea. Tapi kalau datang idea masa masak ker masa tengah tgok TV ker. Saya akan simpan dulu. Dan cuba ingat apabila mengadap laptop ni.

Sebenarnya nak menulis susah jugak. Bagi saya, sumber inspirasi saya nak menulis disini apabila saya banyak membaca. Bila saya banyak baca. Banyak jualah nak kongsi atau nak tulis disini.

Saya banyak baca buku. Buku pun pelbagai. Dan saya jugak akan baca blog-blog orang juga.

Kalau nak membaca untuk cari ilham tu, saya pilih pelbagai jenis blog dan buku. Tak kira dia siapa . Yang penting saya dapat ilham.

Kadang-kadang tu, buku teks adik saya tingkatan 3 pun saya baca jugak.



Bagi saya, kalau nak ilmu kita boleh MEMILIH. Kalau memilih sangat, memang sempitlah kita punya ruang dan peluang untuk mendapatkan ILMU.

Satu lagi. Saya cuba tak pandang enteng buku-buku orang yang kita tak suka. Contohnya, kalau kita tak suka falsafah orang "puteh". Kita tak baca langsung buku falsafah orang "puteh"..Sedangkan ada satu hadith mengatakan yang kutiplah dimana jua ada mutiara di muka bumi ini...







Kalau kita dah set mind kita, tak lih baca tu tak boleh ni.. Kita dengan secara tak sengaja..Memang tak boleh hadam buku yang kita tak suka.


Sedangkan banyak sangat ilmu dalam buku tu.


Kalau kita sudah berjaya menulis plak..Janganlah fikir kita hebat sangat...Sebab yang datangkan ilham menulis semuannya datang dr Allah..


No comments:

Post a Comment